写真集 On the Earth

写真集 On the Earth_f0050534_08272767.jpg























写真集 On the Earth_f0050534_08285698.jpg





























写真集 On the Earth_f0050534_08274393.jpg
















写真集 On the Earth_f0050534_08270821.jpg







今 写真展 On The Earth超大陸オーストラリアの会場で販売している今回の作品を網羅した写真集On the Earth。写真展の展示が約50点であるのに対して、117点の作品を収めている。実は写真展に比べて、写真集の方がよりコンセプトと哲学を明確にしている。そしてよりストーリー性を持たせている。深夜の砂漠の景観から始まり、深夜の砂漠の景観で終わる。輪廻転生と先住民アボリジニたちの天地創造の世界観 ドリームタイムをイメージしている。すべては夜の夢の中より始まったと言われているからだ。


写真展をご覧いただいた後、写真集をお手に取っていただくとより、僕が伝えたかったこと、表現したかったことがお分かりいただけると思う
そして写真集 On the Earthはすべて日本語と英語でのバイリンガル表記となっております


写真集 On the EarthはEchell-1(エシエルアン)より発売で2月ごろよりAmazonでも販売予定です。税込みで定価3,000円となります

以下 写真集のコンセプトとご挨拶からです



深夜のバングルバングル、僕は岩の上で寝ていた。ふと目を覚ますと、目の前に銀河が広がっていた。 ここはどこ? 月? 木星?そうだ地球にいるのだ。

 自分が宇宙にいる感覚にとらわれた。満天の星という言葉が陳腐になるぐらい、星々の瞬きの間に自分が存在している ことを感じた。周囲の風景は奇岩の壁。生命を感じるものは自分の心臓の鼓動ぐらい。 あらためてここはどこだろう。私は自問自答した。そうだ、自分はやっぱり地球にいる。その体験が作品を支配した。 

オーストラリア大陸は 4 億年近い世界最古の大陸。地球の歴史がいちばん眼に見える形で存在している。それを宇宙から見たらどのような表情に見えるだろう。そこに生命体としての地球の表情が見られるはず。私はそれを撮影のコンセプトに したのがEarthraitEarth+Portrait 相原造語)。そのコンセプトで長年撮影してきた。 

  考えは 1988 年初めて、私はオーストラリアの大地を訪れ、バイクでこの大陸の 1 周して、荒野にひとりでキャンプ生活をしている間に芽生えた。オーストラリア大陸内陸部。日本では考えられない光と影と色。自然は暴力的なぐらい美しくダ イナミックだった。だがそこは誰もいない世界、音もない世界。まるで宇宙だった。対話する相手は宇宙しかいなかった。それは無意識に内観する時間となった。何のために自分は存在しているのか? 何を自分は見ているのか? 何を表現したい のか? 私は当時読んでいた立花隆氏の「宇宙からの帰還」が思い出された。極度の緊張と肉体の限界、そしてそれに伴う過呼 吸により、脳が活性化して、日常では感じえないサムシングエルスを感じる。多くの宇宙飛行士が人知を超えた存在を感じる。それに似ている気がした。

 私はオーストラリアに行くまでは風景写真に特化して撮影をしたことはなかった。私は動いている一瞬、流れている時を切り取 る事こそ、写真の神髄と考えていた。ヒューマンドキュメンタリーが自分の目指す方向と考えていた。だから動かない風景写真には強い興味を持たなかった。だがオーストラリアの荒野で考えたのは、人間の尺度の時間で見たら動いていない大 陸の風景も、宇宙時間で見たら躍動している。であるならば 4 億年の時間のオーストラリア大陸を通して地球を擬人化し て撮る。地球のヒューマンドキュメンタリーこそ自分の目指す道であり撮影コンセプトと考えた。その結果、生まれたのがEarthrait であり、今回の Onthe Earth に続く。

 再びオーストラリアの荒野に時は戻る。私は深夜のデビルズマーブルズで、丸い奇岩を撮影していた。自分が神々の高みから、 宙に浮かぶ地球を撮影している高揚感にとらわれた。地球に見立てた岩の周りを月がまわり、夜明けに太陽が月を追いかけるように姿を現し、夜が明ける。朝日の中で現実に戻ったとき、「あっ!ここは地球だった」再び不思議な感覚にとらわれた。 今回の写真集は Earthrait を推し進め 1 歩視点を、地球外に移動した。もし自分が他の天体からこの惑星を訪れたとき、眼にした地球の色、模様、素材はこんな風に見えるのではと考えた視点で撮影した。それを写真集という絵物語にした。 世界最古の大陸オーストラリアには地球のエッセンスが詰まっている。緑生い茂る世界最古の熱帯雨林。砂漠、奇岩、冷温帯雨林、氷河期が創り上げた山並み、輝く白いビーチ。真っ赤な湖。地球の歴史が表現されている。

 今回は宇宙に浮かぶ地球に見立てた奇岩から物語は始まり、また再び銀河の中に存在する奇岩へ戻る。実はここに、今 までの作品集&写真展と共通した概念が埋め込まれている。輪廻転生。私が砂漠でキャンプをして一番感じることは、すべて の生命は奇蹟の結晶であること。そして奇蹟はいつか終わる。だがまた再び奇蹟は始まる。その永遠の繰り返しであること。これはビッグバンから始まった宇宙とても同じこと。“On the Earth”地球にては、オーストラリア大陸を通して表現したかった、地球のポートレートであり、宇宙の輪廻転生を表現したかった。 追申  2022 9 月写真展と写真集の最後の締めくくりの撮影でオーストラリアに戻った。コロナ禍で 3 年この大地に立てなかった。3 年ぶりに見たオーストラリアの光と色。まさにこの大陸は超大陸であり、自分の世界観の原点であることを痛感した。ありがとうオーストラリア大陸。そして支えてくれた多くの皆様にありがとう。最後にコロナ禍のなかでも常に支え てくれた家内の美佐に感謝を送りたい。ありがとう

On the Earth, a book of photographs covering the work presented in this exhibition, now on sale at the On the Earth photographic exhibition Supercontinent Australia, contains 117 works, compared to approximately 50 in the exhibition. In fact, compared to the exhibition, the photobook has a clearer concept and philosophy. And it is more narrative. It begins and ends with a late-night desert landscape. The worldview of reincarnation and the creation of the indigenous Aboriginal people Dreamtime is the image. This is because it is said that everything began in a dream at night.



After seeing the exhibition, I think you will understand more about what I wanted to convey and express if you pick up a copy of the photo book.


The book On the Earth is bilingual in English and Japanese.


Introduction

Late at night, bungle bungle, I wassleeping on a rock. When I woke up, the galaxy was spread out before me. Wheream I? The moon? Jupiter? Yes, I am on Earth.

 I was caught by the sensation that I wasin space. I felt that I existed in the blink of an eye amongst the stars, tothe point where the term "star-filled sky" became a cliché. Thesurrounding landscape is a wall of strange rocks. The only thing that made mefeel life was the beating of my own heart.  Where am I?I asked myself. Yes, I am on Earth after all. This experience dominated thework.  

Australia is the world's oldest continent,nearly 400 million years old. It is the most visible part of the Earth'shistory. What would it look like from space? The expression of the Earth as aliving organism should be visible there. This is the concept behind Earthrait(coined by Aihara: Earth+Portrait). I have been photographing with this conceptfor many years. 

  The idea was born during my first visitto Australia in 1988, when I travelled around the continent on a motorbike andcamped alone in the wilderness. The Australian continent's interior. The light,shadows and colours are unimaginable in Japan. The nature was beautiful anddynamic to the point of violence. But it was an empty world, a world withoutsound. It was like space. There was only the universe to talk to. It was a timeof unconscious introspection. What do I exist for? What do I see? What do Iwant to express? I was reminded of Takashi Tachibana's 'Return from Space',which I was reading at the time. The extreme tension, the physical limitationsand the accompanying hyper-aspiration activate the brain and give you a feelingof something-else that you cannot feel in everyday life. Many astronauts feel apresence beyond human knowledge. I felt it was similar to that.

 I had never specialised in landscapephotography until I went to Australia. I used to think that the essence ofphotography was to capture a moment in motion, a moment in time. I thoughthuman documentary was the direction I was aiming for. That is why I had nostrong interest in motionless landscape photography. However, in the Australianwilderness, I thought that the landscapes of the continent, which aremotionless when viewed on a human scale of time, are dynamic when viewed oncosmic time. If this is the case, then I would film the Earthanthropomorphically through the 400 million year-old Australian continent. Ithought that a human documentary of the Earth was the path I wanted to take andthe concept of my filming. As a result, Earthrait was born, followed by On theEarth.

 Time returns to the Australian wilderness.I was photographing the Devil's Marbles in the middle of the night,photographing the rounded, oddly shaped rocks. I was caught up in the elationthat I was photographing the Earth floating in mid-air from the heights of thegods. The moon circled around the rock, which I had made to look like theearth, and the sun appeared to follow the moon at dawn. When I came back toreality in the morning sun, I thought, "Ah! I was caught by a strangesensation again.  This collection of photographs is anextension of Earthrait, moving the perspective one step beyond the Earth. Iphotographed from the perspective that if I had visited this planet fromanother celestial body, I would have seen the colours, patterns and materialsof the Earth in this way. I turned this into a pictorial narrative in the formof a photo book. Australia, the world's oldest continent, contains the essenceof the Earth. The world's oldest tropical rainforest is lush and green.Deserts, strange rocks, cool and temperate rainforests, mountains created bythe Ice Age, shining white beaches. Bright red lakes. The history of the Earthis represented.

 This time, the story begins with strangerocks that resemble the Earth in space, and then returns again to the strangerocks that exist in the galaxy. In fact, embedded here is a concept common toprevious collections and photo exhibitions. Reincarnation. What I feel mostwhen camping in the desert is that all life is the fruit of miracles. Andmiracles end one day. But the miracle begins again. It is an eternalrepetition. This is the same for the universe, which began with the Big Bang.On the Earth" is a portrait of the Earth that I wanted to express throughthe Australian continent and the reincarnation of the universe. In September2022, I returned to Australia for the final shoot of the exhibition and book.The light and colours of Australia, which I had not seen for three years due tothe corona disaster. The light and colours of Australia, which I hadn't seen inthree years, made me realise that this continent is indeed a supercontinent andthe starting point of my worldview. Thank you, continent of Australia. Andthank you to the many people who supported me. Finally, I would like to thankmy wife Misa for her constant support during the Corona disaster. Thank you.



ぜひぜひお見逃しなく


相原正明撮りおろしのkoji note From OITA 相原正明 フォトエッセイ  ぜひお楽しみください








富士フイルムさんのX シリーズフェイスブックで 和の写心(毎週水曜日更新)を連載中。「イイネ」押してくださいね



ブログランキング応援クリックお願いします。応援たくさんしていただけるとたくさん写真がアップされます 笑
下のランキングバナーをクリックしてください。














by masabike | 2023-01-05 08:54 | 写真集等出版物 | Comments(0)
<< LUMIXアカデミー 2月19... koji note From ... >>